Heidi

De avond voor vertrek zijn we met elkaar in overleg. Op vakantie gaan in een tijd waarin corona het onderwerp van de dag is lijkt lastig. Na het kijken van de persconferentie kunnen het maar moeilijk van ons afschudden. Gaan we wel of gaan we niet?

Toch hebben we na een zomer doorwerken veel behoefte om er even tussenuit te gaan. En ook al zijn we nog nooit met een camper op vakantie geweest, het lijkt al wel duidelijk dat dit bij uitstek de manier is om in deze tijd op reis te gaan. We besluiten het maar gewoon te doen, mochten er grenzen dicht gaan zetten we de camper gewoon bij mijn ouders in de tuin. Halsoverkop pakken we onze tassen in en de volgende ochtend staan we al vroeg klaar om de camper op te halen. Opeens bedenken we dat het natuurlijk veel gemakkelijk is eerst de camper op te halen om deze vervolgens in te ruimen. Met een koffie-to-go rijden we richting Oortgiese Campers waar Janno ons staat op te wachten. Ik kan mijn nieuwsgierigheid naar de camper maar moeilijk bedwingen. Hoe zou het er van binnen uit zien? En is er nou echt een douche? Het lijkt bijna onmogelijk. Na een jaar reizen met een zeilboot zonder douche voelt het nu al als ongelooflijk luxe.

Wanneer ik de camper binnen stap ben ik overrompeld door wat ik zie. Wat een ruimte en wat is alles heerlijk nieuw! Na een goede uitleg stappen we in en rijden we terug naar huis. Tijd om onze spullen in de camper te leggen en direct door te rijden naar de eerste bestemming van de dag. Ik wil ontzettend graag naar Burg Eltz en tijdens het rijden gebruik ik de app park4night om in de omgeving een geschikte camperplek uit te zoeken. Ik ontdek dat we op de parkeerplaats van Burg Eltz kunnen overnachten voor een appel en een ei. Dat is nog eens ideaal, dan kunnen we het kasteel bezoeken voor alle drukte! Er staan nog vier campers wanneer we ’s avonds aankomen wat ik persoonlijk toch wel erg prettig vind. We stoeien wat met de blokken maar staan al snel waterpas, tijd om de eerste nacht in de camper door te brengen!

Na een goede nacht slaap en een bezoekje aan Burg Eltz vervolgen we onze tocht richting de Bodensee. We besluiten niet alleen maar over de snelweg te rijden maar juist ook binnendoor. Het is vakantie en we hebben geen haast, het enige waar we rekening mee houden is het weer en de landen die eventueel van code geel naar oranje gaan. Zwitserland mogen we niet in, maar Oostenrijk wel. We vinden een gratis camperplekje aan de rand van Hagnau am Bodensee en maken een mooie wandeling langs het meer. De vrijheid van het reizen met een camper werkt nu al verslavend.

Vanaf de Bodensee rijden we naar de Ötztaler Naturcamping vlakbij Sölden. We hebben namelijk niet alleen onze zwemkleding mee genomen maar ook onze wintersportspullen. Als we dan toch niet weten wat ons qua weer te wachten staat, dan kunnen we maar beter overal op voorbereid zijn. De eerste sneeuw is al gevallen en als we kunnen snowboarden zou dat fantastisch zijn. Na de incheck op de camping rijden we eerst nog even met de camper de Tiefenbach Gletscher op. De camper kan het prima aan, maar ik vind het wat spannender. Gelukkig ben ik op pad met een perfecte chauffeur dus diezelfde middag sta ik nog met mijn laarzen in de sneeuw. De stoeltjesliften zijn helaas al dicht dus we besluiten later deze week nog even terug te komen. Na een avondwandeling door de bergen wacht ons een heerlijke nacht slaap.

Vanaf Sölden rijden we terug richting Duitsland en wel naar de Königssee. Dit meer staat al een tijdje op mijn verlanglijstje en dit lijkt de ideale kans om het te bezoeken. Daarnaast gaat het overal in Oostenrijk regenen maar wordt het bij de Königssee lekker weer. We vinden een plek op een parkeerplaats waar het vol staat met campers, wat een gezelligheid. Ook hier betalen we maar een paar euro voor een heerlijke plek aan een riviertje op een steenworp afstand van het meer. De zaterdag gebruiken we om er rond te wandelen en plannen te maken voor de resterende dagen van onze vakantie. We besluiten impulsief dat we naar Venetië willen, daar wordt het 20 graden en daar hebben we zin in. Via park4night vinden we een plek in Gemona (Italië) bij Hotel Willy. In een prachtige tuin zijn schitterende camperplekken aangelegd, het is de ideale tussenstop op doorreis naar het zuiden.

Vanaf Gemona is het de dag er na maar een klein stukje naar Venetië. We weten nog niet of we in Venetië zelf gaan staan voor €45,- per 24 uur op een lelijke parkeerplek of dat we een camper vlakbij Venetië zoeken en er naar toe fietsen (want ja, de fietsen zijn natuurlijk mee). We kiezen voor het eerste en het is de beste keuze die we hadden kunnen maken. Vanaf de kampeerplek zijn we binnen 10 minuten in hartje Venetië, maar we kunnen ook gemakkelijk even terug naar de camper. We vinden het wel vrij duur, maar dat nemen we dan maar voor lief. Venetië in corona tijd is waanzinnig. Natuurlijk hebben we liever dat de wereld gezond is en corona niet bestaat, maar het is wel uniek dat we deze stad ‘voor onszelf’ hebben.

Na Venetië besluiten we toch maar even met Janno van Oortgiese Campers te overleggen of we de camper wat langer mogen huren. Want: het is zo heerlijk en we willen niet naar huis. Binnen no-time krijg ik een reactie dat de camper de week er na niet verhuurd is en dat het kan. Wat een feest! Vanaf Venetië rijden we naar richting Caorle, een prachtig kleurrijk dorpje aan Adriatische Zee. Dat het laagseizoen is merk je hier wel, alle hotels zijn gesloten, wat het wat somber maakt. Na een dag besluiten we daarom terug te rijden naar Oostenrijk voor een tweede snowboard poging.

We rijden naar het plaatjes Neustift im Stubaital waar we de auto ’s avonds laat op een openbare parkeerplaats parkeren. De volgende dag pakken we al vroeg de gondel vanaf deMutterbergalm richting de sneeuw. Niet veel later staan we op ons snowboard en genieten we van het maximale wintergevoel. Hoe divers wil je een vakantie hebben?

Na drie heerlijke dagen in Oostenrijk is het tijd om langzaam richting Nederland te gaan. We navigeren naar de Eibsee in Duitsland waar we worden overweldigd door alle drukte. Aangezien Oostenrijk naar code oranje is gegaan voor Duiters, zijn ze allemaal weekend aan het vieren in eigen land. De Eibsee zelf is prachtig, maar de drukte zorgt ervoor dat we, flexibel als we zijn met de camper, toch maar even verder rijden. We vinden een leuke camperplek in een nabijgelegen dorpje waar we weer heerlijk slapen.

Vanaf de Eibsee rijden we naar Heidelberg, nog zo’n plek die we graag wilden bezoeken. Onderweg zoek ik naar leuke camperplekken en vind ik een waanzinnig toffe plek aan de rivier de Neckar. Een plek waar je één nachtje met de camper mag staan en dat is precies genoeg om de stad een beetje te ontdekken. We bewandelen de Philosophenweg vanwaar we een schitterend uitzicht hebben op het mooie Heidelberg. Het is genieten van de gezelligheid van de stad en een perfecte afsluiting van onze vakantie. De laatste dag rijden we terug naar Harderwijk om daar de camper goed schoon te maken voor we deze terug brengen.

Als reisblogger ben ik een liefhebber van reizen en het ontdekken van mooie plekjes. Na een jaar zeilen langs verschillende landen en een half jaar backpacken door Azië had ik het idee dat ik de leukste dingen al wel had gedaan. Tot ik het reizen met een camper ontdekte. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt is ultiem. Dankzij Oortgiese Campers hebben we op een goede manier kennis kunnen maken met het reizen per camper. Oortgiese Campers: bedankt voor deze fantastische ervaring!

de film van onze roadtrip spreekt boekdelen!