Familie Braams; Ijmuiden

Vier jaar geleden wilden wij eens uitproberen of een campervakantie wel ons ding was. Toen was er in Nederland nog geen verhuurder te vinden waar ook de hondjes mee mochten en kwamen we uiteindelijk bij een verhuurder in Belgie terecht. We vonden het geweldig en namen ons voor een volgende keer langer dan een week te huren. Toen we in juni gingen zoeken naar een camper voor september, vonden we een paar verhuurbedrijven in Nederland waar nu wel hondjes mee mochten. Ons oog viel op Oortgiese, mede omdat zij nieuwe campers verhuren, ook aan hondeneigenaars. Daarnaast bieden zij veel extra services, zoals het brengen en halen van de camper. Want dat was het enige minpuntje vier jaar geleden, alles in de eigen auto laden en dan bij het camper verhuur bedrijf weer overladen. Nu werd de camper op vrijdagochtend voor de deur gezet en konden we in alle rust de camper inrichten voor de komende tweeëneenhalve week. En bij thuiskomst was het schoonmaken “appeltje eitje” dan dat dit moest gebeuren op de laatste ochtend op een camping met alle beperkte middelen die je dan hebt.Een week voor vertrek kregen wij van Janno een mailtje dat de camper die we gehuurd hadden was uitgevallen. Balen voor hun en balen voor ons natuurlijk, want we hadden er een gehuurd met dakairco, omdat we naar Kroatie wilden en het daar ook ’s-nachts behoorlijk warm kan zijn. Gelukkig was er nog een zelfde camper gevonden echter zonder airco. Aangezien er geen tijd meer was om een dakairco in te bouwen, werd er een mobiele unit in de camper geplaatst. Wederom een pluim voor Oortgiese voor deze creatieve oplossing.Op de dag van vertrek werd de camper al om 10.00 uur voor de deur gezet en kregen we een uitgebreide uitleg hoe alles werkte. Om 14.00 uur waren we klaar voor vertrek en besloten om niet de volgende dag, maar meteen te gaan rijden. Bij Venlo hebben we op een camping overnacht en hadden daarmee Nederland al achter ons liggen.

Ons plan was om zo snel mogelijk af te zakken naar “mooi weer”, dus een nachtje bij Wertheim en vervolgens door naar St. Johan im Pongau in Oostenrijk. Hier zagen we na twee nachten dat er slecht weer op komst was en temperaturen zouden dalen naar 17 graden. Veel te koud, dus tijd om verder te trekken. Van Oostenrijk naar Slovenie waar we een camping vonden aan het prachtige meer van Bled. Wat een heerlijk uitzicht om bij wakker te worden!! Vanaf Bled zijn we doorgereden naar Kroatie waar we vijf nachten hebben gestaan in Medulin, direct aan het strand. Vanaf de camping liep je zo de boulevard op met gezellige restaurantjes en winkeltjes. Hier zijn ook de fietsen van de fietsendrager gehaald en hebben we heerlijk gefietst met elk een hond in de mand. De airco was inderdaad geen overbodige luxe, want de nachten waren erg warm, met name voor de hondjes. Na vijf nachten gingen we kijken naar een volgende bestemming met mooi weer. Dit werd uiteindelijk het Gardameer, want meer noordelijk was het prutweer. Onze keuze viel op een camping bij Bardolino, maar deze bleek bij aankomst vol te zijn. Even verderop bij Lazise vonden we een camping waar nog wel plek was en dit werd dus ons “thuis” voor de komende zeven nachten. Wie doet je wat als je iedere avond, onder het genot van een ijskoude aperol spritz, zo’n mooie zonsondergang voorgeschoteld krijgt!! Lazise lag op vijfhonderd meter wandelen via een strandpad; een levendig plaatsje met veel restaurantjes, terrasjes en winkeltjes. Met de fiets hebben we de plaatsjes Garda, Bardolino en Peschiera bezocht. Garda en Bardolina waren te bereiken via een wandel/fietspad langs het strand, maar naar Peschiera moesten we een behoorlijk stuk over de weg. Dit was wel even wennen, want dan zijn wij Nederlanders toch wel erg verwend met onze fietspaden.

En toen werd het tijd om weer langzaam terug te rijden naar huis. Met gepaste tegenzin zijn we op zondag vertrokken van het Gardameer en neergestreken voor een nacht in de buurt van Munchen. Hier was de temperatuur nog wel redelijk, maar het werd al natter. De volgende dag doorgereden en nog een overnachting net voor Frankfurt. Hier kregen we de eerste voorproef van het weer in Nederland; regen, onweer en wat was het koud. Voor het eerst brachten we de avond door in de camper wat ook wel weer heel knus was. En toen het laatste stuk naar huis, waar we in de namiddag aankwamen.

Tussen twee buien door snel de camper leeggehaald en de volgende ochtend was het tijd voor de grote schoonmaak. Extra goed poetsen want de camper moest naar de camperbeurs in Hardenberg. In de middag werd hij opgehaald en met weemoed hebben we staan kijken hoe “ons huis” de straat uitgereden werd; het einde van een heerlijke vakantie. Op zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan de beurs in Hardenberg en daar hebben we kennis gemaakt met Janno. Voor ons staat nu al vast dat we volgend jaar weer met een camper op vakantie willen en dan tenminste drie weken, want we hadden allebei het gevoel dat het wel langer had mogen duren. Gezien de prettige communicatie en de uitstekende service zal de keuze hoogstwaarschijnlijk weer vallen op Oortgiese Camperverhuur.