Fenny en Job

CAMPERREIS IERLAND

In 1981. na een logeervakantie in Ierland, besloten we ooit een keer terug te gaan voor een rondreis. In 2022 was het eindelijk zover! We huurden een camper bij Oortgiese in Baak. Een vertrouwd adres. We kregen een vrijwel nieuwe camperbus mee en vertrokken op 1 juli naar Ierland. Met de boot naar Harwich, Engeland dwars door tot Holyhead en toen de boot naar Dublin. Links rijden leverde geen problemen op en de bus reed als een trein. En wat we meteen de eerste nacht al merkten, waren de fantastische bedden. Heel belangrijk. De eerste overnachting in Ierland was op een prachtig campinkje in de Wicklow Mountains, Moat Farm in Donard. Daar kregen we meteen al de tip van andere camperaars dat we de app “park4night” moesten downloaden.  Hier hebben we de verdere reis veel gebruik van gemaakt.  We trokken naar het zuiden en overnachten bij Hook Lighthouse. Prachtig uitzicht op zee en achter ons de oudst werkende vuurtoren ter wereld.

Via Ardmore en Cobh naar de Ring of Beara. Niet zo bekend als de Ring of Kerry, maar zeker zo mooi en rustig. Schitterende uitzichten en prachtig weer. Alleen de weggetjes waren regelmatig heel smal. Maar Ieren zijn, naast erg vriendelijke, ook zeer beleefde mensen zodat we hier zonder problemen uitkwamen. Via de bovengenoemde app kwamen we in Kenmore op de pier. Bankjes en vuilnisbakken aan het water en ondanks de rij geparkeerde campers, heel rustig. De volgende dag de Ring of Kerry gereden. Heel mooie route, alleen onze eerste niet zonnige dag.

Door naar de westkust. Regelmatig namen we stukken van de Wild Atlantic Way. Heel erg de moeite waard, maar wel weer erg smal! In Askerton overnachtten we op een camperplaats bij de ruïne van een enorme kerk. De man die daar de rondleidingen deed, hij wachtte daar de hele dag op bezoekers, had ook gezorgd voor de faciliteiten op de camperplaats. Wij kregen hier bezoek van een groepje hondsbrutale “Tinker”jongetjes. (Tinkers: Ierse zigeuners) Ze logen alles aan elkaar, maar we hebben er veel lol om gehad.

Natuurlijk de “Cliffs of Moher”bezocht. Super toeristisch, maar als je met de rug naar de mensen staat, is het uitzicht naar alle kanten zeer indrukwekkend. Op Nagle’s camping in Doolin de nacht doorgebracht. We kregen bezoek van een vrolijke Engelse ( sorry, ik heb wat wijn op, anders had ik jullie niet durven vragen!) of ze onze camper mocht bekijken. En als je best een beetje trots bent op je mooie camper, sta je dat natuurlijk toe! Zij en later ook haar man, waren zeer enthousiast.

De volgende dag reden we door “de Burren”en het prachtige merengebied van Connemara en vonden weer zo’n uitgelezen plek via de app bij het kerkhof van Ballinafad. Schitterend uitzicht en “dood”stil!

We zitten midden in het hoogseizoen, maar vinden steeds weer leuke, rustige  campings om te overnachten. Zo ook in Clifden, waar we een extra nacht bleven om een lekker stuk te wandelen. Interessant gesprek met een turfsteker. Hele turfvelden vind je hier nog en er wordt stevig mee gestookt.

Daar we nog een afspraak in Dublin hadden, werd het tijd voor de reis west, oost naar de kust.

Besproken plek op Camac-camping in Dublin. De volgende dag met onze Ierse vrienden (uit 1981!) op stap. Geluncht, verhalen opgehaald en ‘s middags een rit door de stad. Geweldig om alles weer te zien.

Vroeg op de boot richting HolyHead. Bij aankomst in Engeland goot het van de regen en de wegen, ook de autowegen, zijn heel slecht. Bij Ladybirch motorhomepark (8 plaatsen!) overnacht en via Coventry de volgende dag naar Harwich. Boot Hoek van Holland en rit naar Zelhem.

De camper was super! De Ieren ontzettend vriendelijk en we hadden geluk: vrijwel alle dagen zon bij een temp. Van zo’n 25 C. Een heerlijke vakantie.