familie Hardenbol;Heinenoord

Graag wilden wij in de zomervakantie (van 2017) naar Zweden en Finland. Met twee kinderen en een grote hond is dat wel een hele lange autorit. Toen onze vriendin over een camper begon, moesten we dat even laten bezinken. Dat hadden we nog nooit gedaan, met de camper op stap. De camperaars aan wie we vroegen hoe het bevalt, hadden alleen maar enthousiaste verhalen. Dus wij werden ook enthousiast! Bij Oortgiese vonden we de ideale camper waarin de hond ook mee mocht. Na een bezichtiging bij Janno waren we helemaal verkocht. Na zeven maanden wachten, kwam Jeroen “onze” camper brengen en kregen we uitgebreide instructies. De camper werkte als een magneet op mensen; iedereen wilde wel even binnen kijken. Het was een gezellige dag! De volgende morgen zijn we heel vroeg opgestaan, want we wilden halverwege Denemarken overnachten. Gelukkig kwamen we genoeg Ikea’s tegen, want we waren onze kussens vergeten. De reis verliep voorspoedig we bereikten onze eerste overnachtingsplek Fredericia. Leuke camperplaats aan de haven. De volgende morgen Janno gebeld. Bij het starten van de motor klonk een harde zoem. Bleek het trappetje niet helemaal goed ingeklapt te zijn. Dat geluid hebben we nog regelmatig gehoord… In Zweden hebben we op heel veel mooie plekjes gestaan. Soms op een camperplaats, maar dat is niet verplicht. Dus we stonden ook midden in het bos of op een rustig plekje aan een meer. We hebben kampvuur gemaakt en gevaren in onze opblaasbare kajak. De kinderen werden heel blij van de snoepstad Gränna, waar we een flinke voorraad zuurstokken en snoepjes hebben ingeslagen. Bovenaan de Botnische Golf kwamen we Finland binnen en zijn als eerste naar Rovaniemi gereden. Tegenover het dorp van de Kerstman konden we overnachten en de volgende dag zijn we bij hem op bezoek geweest. De Kerstman kan heel gezellig kletsen en vroeg uiteraard wat onze wensen waren. En natuurlijk zijn we op de foto gegaan in onze zomerkleren naast de Kerstman in zijn winteroutfit. In midden Finland hadden we afgesproken met vrienden. Daar konden we de zomer op z’n Fins beleven: sauna, zwemmen, sauna, zwemmen tot je geen zin meer hebt en daarna worstjes roosteren boven een kampvuur. Een vriend gaf ons sleutels van een verlaten houthakkerskamp. Daar parkeerden we de camper en konden sauna opstoken en zwemmen in het meer. En de houten plee gebruiken. Die vriend vertelde ons dat daar in het bos niet alleen elanden en andere herten leven, maar ook veel beren, lynxen en veelvraten. Helaas hebben we die niet gezien. Insecten daarentegen zijn er meer dan genoeg! We hebben ervoor gekozen dezelfde weg weer terug te rijden. Maar in plaats van langs de Botnische Golf, reden we nu meer door het binnenland van Zweden. We reden zo noordelijk dat we de rendieren op de weg zagen lopen. Dat was zeker de moeite waard. Omdat we niet allemaal elanden had gezien, zijn we naar een Zweedse dierentuin gegaan waar alle dieren uit de Zweedse natuur waren. Weer terug via de brug en de tunnel naar Denemarken en via Duitsland naar huis. We hebben een hele bijzondere vakantie gehad die we niet snel zullen vergeten! Het huren van een camper was voor herhaling vatbaar.