Hans en Astrid ; Zetten

Voor het eerst met de camper!
Mijn man, Hans, heeft het al jaren over een camper. Maar omdat wij in het bezit zijn van een caravan, hield ik de boot af. Telkens als we een camper onder weg zagen, zeiden we wel tegen elkaar: “Nou dat is een mooie camper, óf dat is wel een mooi maatje voor ons”
Op een gegeven moment zei ik tegen Hans: “Nou als je zestig wordt zal ik een camper voor je je verjaardag huren”. Zo kwamen we al heel snel bij Oortgiese.
Een afspraak was gauw gemaakt en in de winter van 2016 zijn we langs geweest om campers te bekijken. Wat was het koud! In het iets warme “kantoortje” hebben we samen met Janno een camper besproken voor september 2017. Er hingen prachtige foto’s van campers, die duidelijk in Noorwegen waren gemaakt. Omdat de plannen waren om naar Noorwegen te gaan in september vielen ze nog meer op.
Nu kon het plannen van de reis beginnen! Voor ons was er zo veel nieuw en door onze onzekerheid hebben we Janno helemaal gek gemaild. Hoe lang, breed en hoog is “onze” camper, hoeveel gewicht kunnen we meenemen ( caravan gewoonte ), wat is het kenteken en hoe gaat het met de tolrekeningen en onze eventuele bekeuringen. We kregen telkens vriendelijk antwoord terug.
De camper haalden we op vrijdagmiddag op. En na een goede uitleg van de camper, konden we hem mee nemen. Het inpakken ging met hindernissen, omdat de buurt uitliep en de familie was na al onze verhalen ook nieuwsgierig geworden. Maar zaterdagochtend konden met alles in de camper, vertrekken.
Gelukkig had ik de week er voor alles in de gang klaar staan en in een mum van tijd waren alle volle kratjes verdwenen in de vele kasten en vakjes! De dagen daarna vond ik nog veel meer opbergvakken, geweldig!
Maar helaas moesten we Joost en Janno weer lastig vallen. We deden dit nu in de vorm van appen. Dit moest omdat de besteklade tijdens het rijden los was geschoten. We kregen snel bericht terug; dat het niet erg was en dat ze dit bij terugkomst wel zouden oplossen. Pak van ons hart! Want de camper was net nieuw en niet van jezelf, dus ben je er extra zuinig op.
Via een overnachting in Duitsland en in Denemarken, kwamen we bij de haven van Hirtshals aan. Waar Hans thuis al bang voor was gemaakt, achteruit de boot op! Maar dat ging probleemloos!
In Noorwegen hebben we een prachtige rondreis gemaakt, via Stavanger, Bergen, Flamm, Fagernes en Oslo. Hans vond het rijden in de camper, mede door de automaat, heel ontspannen en prettig. En ik, die helemaal niet van auto rijden houd, vond het onderweg een genot. De stoelen zitten heerlijk, je zit ook wat hoger waardoor je alles goed ziet. Onderweg kon voor mij de volgende camping niet lang genoeg op zich laten wachten.
Een camper is wel wat anders dan een caravan. Daar kwamen we achter, toen de camper niet recht stond en we genoodzaakt waren om klossen onder de wielen te zetten. Het plaatsen ging zonder problemen. Totdat Hans er achter kwam dat onze klossen net andersom zaten als alle andere campers! Dat was wel even lachen. Gelukkig was het probleem snel verholpen.
Op een gegeven ogenblik zit elke vakantie er weer op, dus onze laatste dag in Noorwegen was ook weer aangebroken. Onze planning was om bijtijds uit Oslo te vertrekken, zodat we op tijd bij de boot aan zouden komen. Maar, ja je bent met een camper natuurlijk zo weg en het rijd lekker snel door. Zodat we véél te vroeg bij de haven aan kwamen.
Op zich kwam dit goed uit. Nu kon ik rustig de tijd benutten om de camper van binnen goed schoon te maken.
Op donderdagmiddag hebben we “onze”camper weer ingeleverd en “alles” in onze auto gepropt, die we bij Oortgiese hadden laten staan. Alleen bij thuiskomst bleek al snel dat we niet álles uit de camper hadden gehaald. We hadden namelijk de koelkast niet leeg gehaald, zo stom! Maar dat was nog niet het ergste, maar nu moesten we wéér mailen of ze de elandenworst even op wilden sturen. Want dié wilde ik wel terug!
Binnen een paar dagen was ons worstje binnen!
Al met al kunnen we terugkijken op een geweldige ervaring met de camper. We gaan zeker nog een keer een camper huren en dan zeker weer bij Oortgiese. Dan hoeven ze niet bang te zijn voor zeurmailtjes en appjes. Want nu zijn we een ervaring rijker!