Jose en Edwin; Enschede

Vrijdag 12 juni
Hèhè, eindelijk is het zover. Daar staat ie dan, de voor twee weken onze camper type 6, blinkend schoongewassen te wachten op ons. Het is nog lekker vroeg in de middag en nadat de instructies met Janno zijn doorgenomen, pakken we de bagage uit onze auto over in de camper. Eerst er gewoon ingezet, we zien op de camping wel waar we het laten. Aanvankelijk denken we veel te veel te hebben meegenomen, maar er blijkt enorm veel bergruimte te zijn en er kan zelfs nog veel meer bij!

Na circa 145 km rijden, eerst nog wat onwennig, komen we aan bij minicamping de Abtshoeve in Oosterhout. We besluiten dat dit een mooi moment is om een glaasje van de meegekregen fles wijn te proeven. Helaas geen wijnglazen aangetroffen bij de inventaris en wijn drinken uit een plastic bierglas of koffiebeker gaat ons zelfs te ver (foutje Oortgiese!). Maar de plaatselijke supermarkt brengt uitkomst. Daar moeten we toch naar toe om de koel- en provisiekast vol te stouwen. Op de fiets maar voor alle zekerheid, want op vrijdagavond vast geen parkeerplek voorhanden voor ons “rijdend paleis” van ruim 7,5 meter. Parkeerplek zat blijkt achteraf, maar het is mooi weer en we hebben die fietsen niet voor niets meegenomen.

Zoveel we mee kunnen krijgen proppen we in 4 fietstassen en ook nog wat onder de snelbinders. Als dat allemaal maar past! Maar geen probleem, wat is die koelkast ruim en dan ook nog zo’n groot vriesvak erboven, echt geweldig. Na een hapje eten in het eetcafé gaan we het bed opmaken. Het kost een paar zweetdruppeltjes om de weerspannige hoeslakens om de matrassen te krijgen, maar het resultaat is een kingsize tweepersoonsbed van 2.10 bij 2 meter. Helaas is ons dekbedje niet zo groot, dus moeten we nog in het midden liggen, maar daar kan de camper ook niets aan doen.

Zaterdag 13 juni
Na een welverdiende nachtrust gaan we op weg naar Brugge. We treffen daar een leuke camping aan (Memling) die perfect is om met de fiets de stad te bezoeken. We komen rond een uur of twee aan en vinden een zonnig plekje. De camper staat ineens waterpas, gauw de stroomkabel aansluiten, stoeltjes en tafeltje uit de garage en klaar zijn we. Wat een verschil met de caravan, niets afkoppelen, geen geduw en getrek, geen pootjes uitdraaien, geen voortent bouwen, je bent binnen een paar minuten klaar om te genieten. De drankjes uit de koelkast zijn ijs- en ijskoud, wel een verschil met dag 1, maar toen wees de thermometer in ons koude kikkerlandje uitgerekend 30 graden aan. Die temperatuur is hierna, gedurende 14 dagen gehalveerd horen we achteraf.

Zondag 14 juni
Vandaag met de fiets naar Brugge, wat een mooie stad. Hier de Vlaamse frieten, Belgische bonbons en het Brugse bier getest. Werd allemaal goedgekeurd. Weer terug op de camping een maaltijd in de camper in elkaar geflanst, dat is goed te doen met het driepits gasstel, zeker met behulp van de elektrische grillplaat die we van huis hadden meegenomen. Gelukkig hebben we ook aan een verlengsnoer gedacht. Ook handig om de telefoons, tablet, accu van de elektrische fiets en de tandenborstel tegelijkertijd op te laden.

Maandag 15 juni
De reis wordt voortgezet richting Normandië. We stoppen voor een overnachting in de buurt van Dieppe. Het is koel maar droog en de zon schijnt ook af en toe, we kunnen nog fijn een paar uurtjes relaxen bij de camper en genieten van de mooie natuur hier.

Dinsdag 16 juni
Op weg naar de D-day stranden van Normandië. We kiezen voor camping Cote de Nacres in Saint Aubin de Mer, een behoorlijk luxe camping met binnen- en buitenzwembad, maar toch heel betaalbaar vanwege het Acsi tarief. De dag van aankomst blijkt meestal een relaxdag te worden, lekker met een wijntje, kaasje en stokbroodje genieten en heerlijk nietsdoen of lezen bij de camper.

Woensdag 17 juni
We gaan langs de kust fietsen naar Arromanches-les-Bains en doen onderweg langs de stranden de bezienswaardigheden aan die betrekking hebben op de invasie van juni 1944. Erg indrukwekkend, zeker als je de bekende films over dit onderwerp hebt gezien.

Donderdag 18 juni
We worden wakker en zien zowaar dat het een beetje motregent! Daar had weeronline niets van gezegd. Maar dat geeft niet we gaan vandaag toch verder trekken naar de Loire. Eerst maar eens de vuilwatertank legen, dan hoeven we dat niet mee te slepen. Dankzij de achteruitrijcamera plaatsen we de camper precies boven de afvoer en lozen maar. Goeie god, wat een zure lucht komt daarvan af, dat was toch alleen maar een beetje afwaswater enzo? Onderweg bij Yvetot besluiten we maar eens te gaan tanken, hoewel de tank nog voor een kwart vol is. Dat valt reuze mee, de camper rijdt best zuinig. Maar dat heeft ook te maken met de gematigde snelheid waarmee we rijden. We zien een grote supermarkt met een onbemand tankstation. Komt goed uit, kunnen we meteen wat boodschappen doen bij deze reuzensuper. De diesel is hier niet duur en we tanken voor 78 euro. Een paar dagen later zien we tot onze schrik dat er 150 euro is afgeschreven. Wat hebben we fout gedaan? Maar bij navraag schijnt dat normaal te zijn in Frankrijk. Je betaalt eerst een borg van 100 of 150 euro en na een paar dagen wordt dit teruggestort en wordt het juiste bedrag afgeschreven. En wij maar schelden op die Fransen. Vroeg in de middag bereiken we Les Acacias in La Ville aux Dames, dicht bij de stad Tours. Een gezellige Franse camping met ruime plekken en nadat het nog eerst even regent (geeft niets, want dan kunnen we de luifel ook eens uitdraaien) hebben we de volgende twee dagen hier prachtig weer.

Vrijdag 19 juni
We fietsen via het fietspad La Loire A Velo naar Amboise, waar een mooi chateau te bezichtigen is. De afstand is circa 23 km.

Zaterdag 20 juni
Vandaag via het zelfde fietspad, maar dan de andere kant op, naar de stad Tours. Behalve een mooie kathedraal valt ons deze stad een beetje tegen. Maar het kan ook niet altijd meezitten.

Zondag 21 juni
Zo, drie nachten op dezelfde camping, een record tot nu toe. Maar vandaag weer een klein beetje richting huis naar Vincelles, een dorpje ten zuiden van Auxerre. Hier een mooie camping Les Cericelles, die zeer druk bezocht wordt, dus hebben we eerst maar even gebeld en dat was maar goed ook, want het stond er al helemaal vol. De campers zijn overigens op alle campings goed vertegenwoordigd en meestal bestuurd door senioren die al weken op pad zijn geweest en verre oorden als Portugal en Andalusië hebben bezocht. (slik, jaloers). Dat zit er voor ons helaas niet in, maar twee weken is ook leuk.

Maandag 22 juni
vandaag naar Auxerre via het fietspad lang de rivier Yonne en het Canal Nivernais naar Auxerre, een heel mooie stad met veel oude huizen en gebouwen.

Dinsdag 23 juni
Vandaag nog weer iets verder huiswaarts naar Luxemburg, naar het stadje Alzingen. Een erg mooie camping met prachtig nieuw sanitair en enorm ruime plekken van 120 m2, Bon Accueil genaamd. Onderweg een paar buien gehad, maar liever onder het rijden dan op de plaats van bestemming.

Woensdag 24 juni
Vanaf deze camping kun je per fiets in circa een uur naar de stad Luxemburg fietsen, ook weer via een mooi fietspad. Waar de binnenstad opeens een stuk hoger ligt kun je met fiets en al in de lift, hetgeen wij dus ook doen. Luxemburg is ook een mooie stad en het bier (Bofferding) is er ook heel goed.

Donderdag 25 juni
En dan helaas, is de laatste dag aangebroken. We hoeven de camper weliswaar pas morgen in te leveren, maar hij moet wel schoon opgeleverd worden, dus besluiten we vandaag naar huis te rijden, de camper uit te pakken en schoon te maken. Dit valt erg mee, we hebben de douche niet gebruikt, omdat we steeds op campings hebben overnacht. De overige plekken zijn zo schoon, we verdelen de taken en anderhalf uur is de binnenkant weer spik en span. De buitenkant hoeft gelukkig niet, dat doen ze bij Oortgiese wel.

Vrijdag 26 juni
Om half tien de camper afgeleverd. Jammer maar helaas, Janno bedankt voor je goede raad en de toezegging dat we altijd mogen bellen indien er iets zou zijn. Gelukkig is dit tot een enkele keer beperkt gebleven

Het huren van een camper bij Oortgiese is voor herhaling vatbaar en we zullen dan waarschijnlijk weer voor dezelfde camper kiezen. We hadden in eerste instantie een buscamper gewild, maar deze bleken al te zijn verhuurd. Maar type 6 is ons heel goed bevallen, het hefbed zou wel mogen ontbreken, maar het zit ook niet in de weg.

Wij hadden twee fietsen meegenomen, waarvan een elektrische. Deze paste gemakkelijk in de garage samen met de stoelen en een tafeltje, de andere fiets die veel lichter is, kon riant midden op het 3-persoons fietsenrek staan.

We hebben deze twee weken iets meer dan 2000 km. gereden en veel gezien onderweg. Een volgende keer gaan we liever nog iets dichter bij huis blijven, anders ben je teveel aan het rijden. Ook kunnen wij iedereen de app van Acsi aanraden. Deze werkt ook zonder wifi op gps. Onderweg kun je precies zien waar je je bevindt, dus geen grote routekaart nodig.