Mariël & Leo van der Meer; Dwingelo

Reisverslag Zweden 2018

Na jaren te hebben gezegd: “We gaan dit jaar naar Italië op vakantie” besloten we dit jaar écht te gaan….. Via een Facebookactie won ik kaartjes voor de Scandinavië-XL beurs in Nijkerk, oktober vorig jaar. Tja, en toen waren we weer verkocht! Naar Italië gaan kan altijd nog, we zijn tenslotte nog jong….. Laten we weer naar Scandinavië gaan! Drie jaar geleden zijn voor het laatst naar Noorwegen geweest in een oldtimer waarbij we overnacht hebben in hotels. Na wat heen en weer bedacht te hebben besloten we op zoek te gaan naar een camper. Jaren geleden hadden we er één gehuurd om door Noorwegen te trekken en dat was heel goed bevallen.

Waar zouden we tegenwoordig zijn zonder Google, want uiteindelijk vonden we Oortgiese Camperverhuur in Baak. Niet echt naast de deur, maar alles wat wij graag wilden kón en mócht daar. De site was al heel duidelijk, met mooie foto’s en heel goed beschreven wat je allemaal kunt verwachten, inclusief de kleine lettertjes. Voor de zekerheid hebben we een afspraak gemaakt en is mijn man in januari naar Oortgiese gereden om de camper die we uitgezocht hadden (uit de ruime keus) te bekijken. Het kan er op internet nog zo mooi uitzien allemaal, voor je het weet zit je bij Kassa, Redt mijn vakantie, Groeten van MAX enz.

Mijn man kwam heel enthousiast thuis met de mededeling dat hij type 9 had besproken! Een bijna nieuwe camper van 7,5 meter lang waarin we genoeg ruimte voor onszelf en de hond hadden.

Op donderdag 27 juli heb ik de camper alleen opgehaald, dat kwam qua tijd het beste uit en aangezien ik nog niet zo heel vaak op zo’n bus heb gereden vond ik het wel prettig om dat alleen uit te vogelen. Zonder “aanwijzingen” te krijgen vanaf de bijrijders kant…. Na een hele duidelijke uitleg over alles wat ons tijdelijk huis te bieden had en ben ik op pad gegaan. Dat reed perfect! Heerlijk om zo hoog zitten en het was dan al een plezier om vanuit Baak naar Dwingeloo te rijden. Bij thuiskomst hebben we de inboedel van ons huis overgepakt in de camper en hebben de eerste nacht op ons eigen terrein geslapen. Ook om te zien hoe de hond erop zou reageren.

Vooraf hadden we bedacht om via de brug bij Kopenhagen naar Malmö te rijden, dan via de oostkust van Zweden richting het noorden te gaan, daar ergens een oversteek te maken naar Noorwegen. Via de westkust van Noorwegen, tot op de hoogte van Oslo weer naar Zweden door te steken en dan via de westkust weer terug naar Malmö. Op de kaart allemaal best te doen!

Vrijdagochtend zijn we heel vroeg gaan rijden zodat we in de loop van de avond in Zweden aan zouden komen. Voor de eerste nacht hadden we een camping besproken. Als je de hele dag hebt gereden is het fijn om niet te hoeven zoeken naar een kampeerplek. Zeker gezien het feit dat het hoogseizoen was.

De eerste ochtend zijn we enthousiast op pad gegaan op de route die we bedacht hadden. Hier en daar even stoppen en genieten van de uitzichten. “Oh, een Lopis” (rommelmarkt), even kijken. Koffie drinken onderweg en al snel kwamen we voor ons eerste traject tijd te kort. Aan de hand van een boekje wat ik gekocht had vonden we een mooie natuurcamping aan een groot meer. Hier stonden nog 3 campers en dat was het. Wat een verademing in vergelijking met de megacamping van de nacht ervoor met 480 plaatsen. Dit beeld hadden we voor ogen bij het kamperen met een camper! Wakker worden aan een meertje en er gelijk in kunnen springen. Vanwege het weer hebben we het laatste maar overgeslagen. We hadden deze nacht geen aansluiting op het electra, maar met zo’n complete camper is dat dus ook niet nodig. Vooral een eigen wc vonden wij geweldig. Geen gedoe met wc-rollen heen en weer slepen in het midden van de nacht. Heerlijk!

Om een heel uitgebreid verhaal iets in te korten kwamen we er na twee dagen achter dat ons reisplan iets te ambitieus was. In de 2 weken die we hadden gingen we die afstanden helemaal niet redden, tenzij we de hele dag op de weg zouden zitten. We besloten Noorwegen door te strepen en lekker op ons gemakje in Zweden te blijven.

We hebben alle soorten van overnachtingen gehad, vrij kamperen, kleine camping, bij een boerderij enz. Doordat je je eigen huis bij je hebt maakt het niet uit wat voor een voorzieningen er zijn. De locatie was voor ons belangrijker.

Bij thuiskomst hebben we de camper weer netjes “uitgemest” en hebben we hem ’s middags weer terug gebracht. Na de koffie en de inspectie van de camper kregen we nog een lekker doos chocolade mee en stapte we weer in onze eigen auto. Dat is dan weer even wennen, zo laag bij de grond.

Al met al kunnen we zeggen dat we een heerlijk tijd hebben gehad, mede door de huur van deze camper die ons zonder enige problemen bracht waar we wilden zijn.