Maarten en Marga;

Schotland april 2018
Onze eerste reis naar Schotland en onze eerste reis met een camper.
Al jaren bestond het idee om naar Schotland te willen en ook even lang om dat met een camper te doen. Voor ons dubbel spannend, want we hebben helemaal geen kampeerambities en ervaringen.
Eind 2017 zitten surfen op het web en uitgekomen bij Oortgiese Campers; trefwoord “hond toegestaan”. Dat is namelijk blijkbaar ook nog een dingetje. Maar voor ons geen vakantie zonder onze 2 labrador meiden. Gelukkig mogen bij Oortgiese Campers de hond(en) mee en met het bekijken van de recensies vonden wij het zeker de moeite waard om contact op te nemen.
Zo geschiede en met een welkome ontvangst op de toen nog oude locatie voor een kennismaking met Janno en de campers, en met wat dagen bedenktijd een reservering geplaatst voor april 2018. De uitleg en de adviezen van Janno zeer ter harte genomen en met onze wensen gekozen voor een type 9 (2-4 persoons) semi integraal camper (automaat). Mijn mans vereiste was alleen “automaat”.
Leuke voorbereidingstijden braken aan, en net als met andere dingen waarmee je in je hoofd zit; ineens zagen wij voor ons gevoel 100x meer campers op de weg dan eerst.
De dag van ontvangst brak aan, en we hadden eerder die week bericht gekregen dat we zelfs wat eerder konden komen dan tussen 15.00-17.00uur. Duidelijke uitleg over de camper en toebehoren. We konden niet wachten natuurlijk. Die week thuis alles al in kratten klaar gezet in de gang. Koelkast gevuld voor de eerste dagen. Helaas was het voor ons toch een wat overhaast vertrek; wat ik meer lees bij anderen……iedereen komt uitwaaien om te zien wat je nu weer op de hals gehaald hebt. Dus wat geschiede: we stonden op de A15 in de file (ook niet echt ingecalculeerd) en ineens bedacht ik me dat de hele koelkastinhoud nog thuis was 🙁
Wij hebben de keuze gemaakt, in verband met de honden, om via Duinkerke de oversteek te maken. Dit alles om 23.00uur, maar het verliep allemaal op rolletjes. Bij aankomst in Dover meteen doorgereden tot een eind voorbij Londen. Toen om 03.00uur een parking opgezocht en ons bed.
De volgende dag toch maar bij de pomp wat sandwiches gehaald en rond 9 uur begonnen aan de doorsteek naar Schotland. Rond half 4 bereikte wij de Schotse grens; bij Carter Bar. Hierna door naar Jedburgh. Snel naar de supermarkt en heerlijk onze 1e middag en avond al wandelend besteed.
Het vakantiegevoel begon al meteen goed! Overnacht op de parking. De volgende dag door naar Grey Mare’s Tail & Loch Skeen voor een beginnende bergwandeling om uiteindelijk in Peebles op een camping te belanden. Even alles opfrissen wat Janno ons had uitgelegd, maar alles was snel voor elkaar. Lekker het dorp in voor een goede hap eten.
De volgende dag door naar Melrose Abbey, Scott’s View, Dryburgh Abbey en Floors Castle. Uitgekomen bij North Berwick waar we onze ruime comfortabele camper geparkeerd hebben aan de zee. Een heerlijke zonsondergang, maar vooral de ochtend erop een prachtige zonsopkomst.
Vandaag Tantallon Castle, Rosslyn Chapel, South Queensferry en the Kelpies meegepikt. Edinburgh stond op de planning, maar met alle drukte op straat en alles om de camper heen, waren we alweer de buurt van Edinburgh uit. Tja, dan maar voor een volgende keer. Uiteindelijk op een goede, redelijke kleine camping terecht gekomen (Witches Craig in Stirling). Hier komen we zeker terug als we weer in Schotland zijn (u snapt het al; de vakantie is goed bevallen!).
De volgende ochtend verse Bread Rolls op kunnen halen bij de receptie, nadat ik met onze honden al een kleine bergwandeling van 2 uur erop had zitten. Gelukkig een goed begin van de dag, want na Wallace Monument werden we op de parking van Stirling Castle niet toegelaten met onze camper. En zonder een gedegen uitleg waar we dan wel heen konden en zelf geen plek kunnen vinden voor een dan toch wat grote camper (7,7 m) zijn we maar gauw verder gegaan. Dan maar even wat kilometers op die teller erbij zetten. Op een iets wat vieze parking aan een meer beland, omdat het toch al wat donker begon te worden.
’s Ochtends dan maar vroeg weer de weg op en hebben we Falls of Dochart, Aberfeldy, Queen’s View en Blair Castle bezocht, waarna we in Glenmore, Aviemore, op een mooi liggende camping terecht zijn gekomen. Daar waren vele wandelroutes uitgezet, waarvan we de volgende ochtend er 1 gelopen hebben, maar we wilden nog zoveel doen, dus toch maar doorgetrokken.
Loch Morlich, Loch Ness, Urquahart Castle en de Dog Falls richting Glen Affric bezichtigd. We hadden graag de route naar Glen Affric vervolgd, maar we vonden het toch allemaal wat te nauw worden op de ‘single roads’ met onze camper. Dus na de Dog Falls toch maar terug naar waar we vandaan kwamen. We hebben toen via Inverness de doorsteek naar Skye gemaakt. In Kyleakin aan het water op een parking gestaan voor de nacht. Wat een adembenemend uitzicht is dat daar zeg! Prachtig.
In 2 dagen hebben we de oostelijke kustlijn van Skye bereden en bezocht, Loch Ainot, Portree, Old Man of Storr, Lealt Falls, Kilt Rock & Mealt Falls, Skye Museum, Uig, Waternish en Trumpan. Hier de camper geparkeerd voor de nacht. Na Dunvegan Castle door naar het zuiden, Sligachan, en door naar Armadale voor de overtocht. Zoals wij later hoorde ook geluk gehad; wij komen aanrijden, moeten snel een kaartje kopen, want dan kunnen we meteen mee (hoorden van kennissen dat zij een week later niet mee konden met de auto, omdat ze niet gereserveerd hadden). Doorsteek naar Mallaig, waar we de ‘Road to the Isles’ hebben bereden. Glenfinnan Monument, het Harry Potter Viaduct en Loch Shiel bezocht. Daarna bij Glen Nevis Camping geparkeerd voor de nacht. Met uitzicht op de Ben Nevis gegeten.
Volgende dag naar Spean Bridge Commando Memorial geweest en daarna met de gondel naar boven bij Nevis Range. Uiteindelijk bij Tarbet op de parking overnacht om de volgende dag nog naar Loch Lomond te gaan. Via Ayr zijn we via de kuststrook doorgereden naar Glencaple om daar wederom op de parking te overnachten. De volgende dag via Caeverlock Castle en Gretna Green via Carlisle weer via Engeland naar Dover voor de boot van 23.00uur.
Onze leukste camperherinnering; dat (bijna) alle mensen in een passerende camper zwaaide; je voelde je soms net de koningin.
Het was een heerlijke, ontspannende vakantie, die zeker voor herhaling vatbaar is; zowel voor Schotland als voor de camper als vervoersmiddel. Wij hebben voor de tijd van het jaar in Schotland prachtig weer gehad, donkere lucht, zon, wind, maar vooral veel droge dagen.
Nu is het een kwestie van nagenieten!
Oortgiese Campers: bedankt ervoor dat we tevens door jullie service een geweldige vakantie hebben beleefd.